söndag 24 juni 2007

Blåbär

Snart är det dax att ge sig ut i skogen och fajtas med alla trevliga flugor, blinningar, fästingar, spindlar och annat diverse småkryp, för nu hägrar blåbärstider! Jag hoppas på lika mycket blåbär som förra sommaren så att jag kan gå omkring och välja vilka bär som ska få äran att trilla ner i min spann (bara de stora och fina såklart, de små skrumpna bären får minsann inte bo i min spann inte!).
Här kommer ett litet tips på vad man sedan kan göra av sin skörd.


Blåbärsbakelser

8 bakelser

pajdeg:
3/4 dl socker
125 g smör
3 dl vetemjöl

fyllning:
300 g manadelmassa
2 ägg
3 dl vipgrädde
2 gelatinblad
100 g blåbär (färska el. frysta)
2-3 msk svartvinbärsgelé

Sätt ugnen på 200°. Blanda ingredienserna till pajdegen. Tumma ut i liten avlång långpanna. Ställ kallt i 20 min. Förgrädda i 10 min. Riv mandelmassan och blanda med äggen. Bred ut över pajdegen och grädda i 20 min. Låt svalna helt. Smält gelatinbladen i lite vatten ca 10 min. Vispa grädden. Rör ner gelatinet tillsammans med blåbären. Bred ut över pajbottnen. Ställ kallt i ca 1 timme, skär sedan upp i fyrkanter. Smält svartvinbärsgelén och pensla el. ringla den snabbt över blåbärsgrädden.

Receptet kommer från www.guldkorn.com
Där finns även fler smaskiga recept att inspireras av.




1 kommentar:

Anonym sa...

Jo du! visst ser det gott ut, det håller jag med om. Gick det bra med bärplockningen idag i regnet? Snygga bilder här nedanför. Tjohej, jag tror visst att någon hade ganska skoj där en stund;O)
Kram dessi